اندازه گیری سرعت گلوله با سنسور!


بیائید فرض کنیم از ما خواسته شده تا سرعت حرکت یک گلوله را اندازه‌گیری کنیم. زمان زیادی نداریم و از تجهیات بسیار خاص و ویژه‌ای هم نمی‌توانیم استفاده کنیم. به نظر شما اصلا این کار عملی است؟!
گاهی اوقات در فرآیندهای صنعتی مجبور می‌شویم تا با استفاده از تجهیزات معمول، کارهای دشواری انجام دهیم. مثلا سرعت یک جسم در حال حرکت را اندازه‌گیری کنیم. وقتی این جسم در حال حرکت گلوله باشد که مساله دشوارتر و پیچیده تر می‌شود. برای این که سختی این کار را بهتر درک کنید باید بدانید که فرکانسی که حرکت گلوله تولید می‌کند، چیزی در حدود 50KHZ است!
برای شروع این کار نیازمند آن هستیم که از سرعت نور استفاده کنیم، بنابراین بهترین گزینه سنسور فیبرنوری خواهد بود. سنسورهای فیبرنوری تنوع بسیار زیادی دارند که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌های مخصوص خود را دارا هستند. از بین برندهای مختلف سنسور فیبرنوری، برند امرن مدل‌هایی دارد که قادر به تشخیص اجسام با اندازه کوچک هستند. این سنسورها به تقویت‌کننده‌ها (Amplifier) یی متصل می‌شوند که پس از تشخیص جسم توسط سنسور، سیگنالی تولید می‌کند و آن را بر روی نمایشگر خود نمایش می‌دهد. تقویت‌کننده‌ها نیز همچون خود سنسورها متنوع هستند. برخی از این مدال‌ها مانند E3X-NA11F قادرند که سرعت‌هایی در حد 50KHZ (یعنی همان فرکانسی که در نظر ماست) را ثبت نمایند.
بعد از استفاده از سنسور و تقویت‌کننده، نوبت به استفاده از تایمر می‌رسد، تایمرهایی که ازورودی دیجیتال به منظور قطع و وصل استفاده کنند.
در نهایت ما با استفاده از دو سنسور، لحظه عبور گلوله را ثبت و سپس با در دست داشتن فاصله بین دو سنسور، سرعت حرکت گلوله را محاسبه می‌کنیم.
برای درک بهتر مطالب گفته شده و آشنایی با نوع سنسور مورد بحث در این مقاله می‌توانید با مراجعه به بخش دانلودکده آلینداس، کاتالوگ مربوط به سنسورهای فیبرنوری امرن را دانلود کنید.

خانه

Main menu FA

طراحی وب سایت و پشتیبانی : Afzoneha.com